VEILIG VERKEER NEDERLAND

CASUS (10-06-2013)

Veilig Verkeer Nederland is een maatschappelijke organisatie die zich inzet voor de verkeersveiligheid van ons land. De organisatie verzorgt verschillende activiteiten op zowel lokale als nationale schaal om de verkeersveiligheid te vergroten.

In 2012 introduceerde Veilig Verkeer Nederland (VVN) het Meldpunt Veilig Verkeer. Een meldpunt waar IEDEREEN melding kan maken van verkeersonveilige situaties, met als achterliggend doel: de verkeersveiligheid verbeteren.

Na de introductie werd er frequent gebruik gemaakt van het Meldpunt Veilig Verkeer. Wat echter opviel, was dat er vrijwel geen meldingen werden gemaakt vanuit de leeftijdscategorie 16 tot en met 24 jaar. Hier zat een probleem.

VVN heeft dit probleem ingediend bij drie hogescholen in Nederland, waarna landelijk meer dan 400 studenten aan de slag zijn gegaan met het bedenken van een multimediale oplossing voor het probleem.

Uiteindelijk zijn er na interne selectierondes per hogeschool twee studententeams uitgenodigd om hun hogeschool te vertegenwoordigen tijdens de landelijke finale in Utrecht. Het studententeam waar RINZE onderdeel van uitmaakte, was (namens de NHL) een van die teams.

PROCES EN RESULTAAT

Na een doelgroeponderzoek blijkt dat de jongeren (16 tot en met 24 jarigen) het verkeer en het meldpunt, plat gezegd, maar 'saai' vinden. Door een brug te slaan tussen het verkeer en iets dat jongeren wél interessant vinden, namelijk seks, is er een gewaagd campagneconcept ontstaan.

In de nieuwe situatie kunnen de jongeren een verkeersonveilige situatie 'VIKS'en' (afkorting voor veiligheid in kritieke situaties) door een condoom te plaatsen om een dergelijke situatie. De campagne is gebouwd op een fundering van onder andere neuropsychologie (de overtuigingsprincipes van Cialdini).

De jury was het er unaniem over eens dat dit het winnende concept was. Daarmee is de eerste plaats behaald in de hogescholencompetitie. Hierdoor heeft het concept onder andere het ANP nieuws gehaald.

Winnaars hogenscholencompetitie Veilig Verkeer Nederland 2013 LEES ARTIKEL » « NAAR HET OVERZICHT
Hoogland B.V.

Nieuwe website
Onbekend

BEKIJK PROJECT »
Thumbnail Hoogland B.V. door RINZE
Cantina

Campagne & nieuwe huisstijl
28-01-2016

BEKIJK PROJECT »
Thumbnail Cantina door RINZE
RDW

Applicatie concept
19-09-2015

BEKIJK PROJECT »
Thumbnail RDW door RINZE